19 ΙΟΥΛΙΟΣ, 2013

Διατροφή και κυτταρίτιδα

Είναι κάτι παραπάνω από γνωστή σε όλους μας: η κυτταρίτιδα, λιγότερο ή περισσότερο, ζει και αναπνέει στο σώμα των περισσότερων από εμάς, ανεξαρτήτως ηλικίας και φύλου. Όσο όμως κι αν έχουμε καταφέρει, σε κάποιο βαθμό, να συμφιλιωθούμε στην ιδέα της, το καλοκαίρι είναι η εποχή που την κάνει να στριφογυρίζει εντονότερα στο μυαλό μας. Τι μπορούμε όμως να κάνουμε προκειμένου να απαλύνουμε το αποτύπωμά της επάνω μας;

Σύμφωνα με τους ειδικούς, ο αποτελεσματικότερος τρόπος συμπυκνώνεται κατά κύριο λόγο σε δύο λέξεις: σωστή διατροφή. Και όταν λέμε σωστή διατροφή εννοούμε μια διατροφή υγιεινή και ισορροπημένη, που θα αποτελεί τη βάση του καθημερινού διατροφικού μας προγράμματος, περιορίζοντας παράλληλα την κατανάλωση συγκεκριμένων τροφών που την ευνοούν.

Πριν όμως μιλήσουμε για τα tips της σωστής διατροφής που θα μας βοηθήσουν να την περιορίσουμε, είναι καλό να μάθουμε αρχικά, κάποια περισσότερα πράγματα γι’ αυτήν.

Τι είναι η κυτταρίτιδα

Η κυτταρίτιδα αποτελεί μια διαταραχή η οποία εμφανίζεται κυρίως σε γυναίκες. Σήμερα το 70 – 80 % των γυναικών εμφανίζουν κυτταρίτιδα σε κάποια φάση της ζωής τους.

Διαταραχή της ομοιομορφίας του σώματος και της επιδερμίδας και της δημιουργίας εικόνας «φλοιού πορτοκαλιού» σε συγκεκριμένα σημεία, τις  λεγόμενες ζώνες κυτταρίτιδας, με κυριότερη και συνηθέστερη από αυτές την περιοχή των γλουτών.

Φανταστείτε στα πόδια μικρά μικρά μπαλάκια, τα λιποκύτταρα, που φυσιολογικά περιέχουν λίπος. Στα μπαλάκια αυτά φτάνουν μικρά αγγεία τα οποία τα θρέφουν και τα διατηρούν ζωντανά, ενώ παράλληλα άλλα αγγεία μεταφέρουν τα άχρηστα συστατικά εκτός των λιποκυττάρων. Αυτή είναι η φυσιολογική διαδικασία. Στην κυτταρίτιδα τα λιποκύτταρα διογκώνονται γιατί γεμίζουν λίπος. Παράλληλα αρχίζουν λόγω του μεγέθους τους να πιέζουν τα αγγεία που τα τρέφουν τα οποία  δεν λειτουργούν σωστά, με αποτέλεσμα να υποσιτίζονται τα λιποκύτταρα και πολλές φορές να νεκρώνονται. Επίσης, και τα αγγεία που καθαρίζουν το λιποκύτταρο από τις άχρηστες ουσίες επίσης δεν λειτουργούν σωστά, με αποτέλεσμα τοπική συσσώρευση υγρών και άχρηστων ουσιών. Επίσης, το δέρμα χάνει την ελαστικότητά του και δημιουργείται έτσι το γνωστό αποτέλεσμα. Άρα η εμφάνιση της κυτταρίτιδας σημαίνει :

  • τοπική, έντονη διόγκωση των λιποκυττάρων
  • κακή κυκλοφορία του αίματος
  • μειωμένη ελαστικότητα των ινών του συνδετικού ιστού

Μια μη ισορροπημένη διατροφή μπορεί από μόνη της να δημιουργήσει κυτταρίτιδα, ενώ ακόμη και αν υπάρχουν και άλλοι αιτιολογικοί παράγοντες, όταν η διατροφή είναι προσεγμένη μπορεί να προληφθεί η εμφάνιση κυτταρίτιδας. Κατά συνέπεια και η όλη στρατηγική πρόληψης και θεραπείας θα πρέπει να βασίζεται σε ένα μεγάλο ποσοστό σε μια ισορροπημένη διατροφή. Οι στόχοι για την αντιμετώπιση της κυτταρίτιδας, πρέπει να είναι :

  • Η βελτίωση της κατάστασης και της λειτουργίας των αγγείων της περιοχής που έχει κυτταρίτιδα
  • Η μείωση του λίπους, δηλαδή απώλεια βάρους, και αποσυμφόρηση της περιοχής των λιποκυττάρων
  • Η βελτίωση της κατάστασης της επιδερμίδας

Μερικά tips για να την καταπολεμήσετε:

Απώλεια βάρους (η κυτταρίτιδα φεύγει τελευταία)

Η απώλεια βάρους και η αποσυμφόρηση τοπικά σίγουρα μπορεί να βοηθήσει την καλύτερη αιμάτωση των λιποκυττάρων. Ωστόσο, αυτό που θα πρέπει να τονιστεί είναι ότι το λίπος στους γλουτούς είναι λιγότερο ενεργό μεταβολικά σε σχέση με το κοιλιακό, αλλά με απλά λόγια φεύγει τελευταίο.

Βελτίωση της κυκλοφορίας και των τοπικών αγγείων

Ο πιο σημαντικός διατροφικός στόχος είναι η βελτίωση της μικροκυκλοφορίας των αγγείων που αιματώνουν τα λιποκύτταρά μας. Προς την κατεύθυνση αυτή συστήνεται:

  1. Χαμηλή διατροφική κατανάλωση κορεσμένων λιπαρών (κυρίως από πλήρη γαλακτοκομικά, κίτρινα τυριά και κόκκινο κρέας – μοσχάρι, αρνί, κατσίκι)
  2. Χαμηλή διατροφική κατανάλωση απλών σακχάρων (δηλαδή ζάχαρης, γλυκών, αναψυκτικών)
  3. Προσοχή στη κατανάλωση αλατιού και ιδιαίτερα κρυμμένου (σε αλλαντικά, τυριά, κονσέρβες, φαγητό τύπου fast – food, διάφορες εμπορικές σως, κ.λ.π.)
  4. Αποφυγή κατανάλωσης τηγανητών μαγειρικών παρασκευών
  5. Επαρκής κατανάλωση φρούτων και λαχανικών (τουλάχιστον 5 μερίδες καθημερινά – στόχος ο οποίος μπορεί να επιτευχθεί με την κατανάλωση τουλάχιστον 2 – 3 φρούτων και μίας μεγάλης σαλάτας ημερησίως)
  6. Ελεγχόμενη κατανάλωση καφέ
  7. Επαρκής ενυδάτωση, μέσα από κατανάλωση νερού αλλά και φυσικών αφεψημάτων πλούσιων σε αντιοξειδωτικές ουσίες όπως το πράσινο τσάι κ.α.)

Τροφές που ευνοούν την κυτταρίτιδα

Γλυκά (σοκολάτα, ζάχαρη, κρέμα γάλακτος)

Αναψυκτικά

Τηγανιτά

Κίτρινα παχιά τυριά

Κόκκινο κρέας

Ζωικό βούτυρο

Αλάτι – Κονσέρβες, παστά, αλατισμένα τρόφιμα –

Καφές (υπερκατανάλωση)

Αλκοόλ (υπερκατανάλωση)

Τροφές που καταπολεμούν την κυτταρίτιδα 

ΠΗΓΕΣ ΑΝΤΙΟΞΕΙΔΩΤΙΚΩΝ

ΛΑΧΑΝΙΚΑ

Πορτοκαλί κολοκύθα, καρότο, σπανάκι, μπρόκολο , σπανάκι , πορτοκαλί πιπεριά, κρεμμύδι, μωβ λάχανο, ντομάτα

ΦΡΟΥΤΑ

Εσπεριδοειδή, φραγκοστάφυλα, φράουλες, μάνγκο, πορτοκάλια, βατόμουρα, μούρα, σταφύλια, ακτινίδια, φλοιός μήλου, ρόδι

ΕΛΑΙΑ

Ελαιόλαδο, σησαμέλαιο

ΑΛΚΟΟΛΟΥΧΑ

Κόκκινο κρασί, μπύρα,

ΞΗΡΟΙ ΚΑΡΠΟΙ

Σουσάμι, ταχίνι, καρύδια, αμύγδαλα

ΡΟΦΗΜΑΤΑ

Πράσινο τσάι

ΓΛΥΚΑ

Μαύρη σοκολάτα

 

ΟΙ ΠΡΩΤΑΘΛΗΤΕΣ

Φρούτα (ρόδι, σταφύλι, φράουλες)

Λαχανικά (πιπεριά, μωβ λάχανο, μπρόκολο)

Άπαχα γαλακτοκομικά

Ψάρι και θαλασσινά (σολομός, ρέγγα)

Ανάλατοι ξηροί καρποί (καρύδια)

Νερό

Ροφήματα όπως το πράσινο τσάι (χωρίς ζάχαρη)




ΣΧΟΛΙΑ
Δεν έχει γίνει ακόμα κάποιο σχόλιο.
    AΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

    Αφήστε μια απάντηση