2 ΜΑΙΟΣ, 2013

Η μετάβαση από τη νηστεία στο πασχαλινό τραπέζι

Το απότομο πέρασμα από τη νηστεία της Σαρακοστής ή της Μ. Εβδομάδας σε ένα πιο «βαρύ» φαγητό κατά το Μ. Σάββατο και την Κυριακή του Πάσχα, κρύβει κάποιους κινδύνους. Για το λόγο αυτό, η μετάβαση θα πρέπει να μην είναι πολύ απότομη και να συνοδεύεται από ορισμένες βασικές διατροφικές οδηγίες, ώστε να αποφεύγονται προβλήματα στην ομαλή λειτουργία του οργανισμού, ιδιαιτέρως  στο δείπνο του Μ. Σαββάτου, όπου αφενός είναι βραδινές ώρες, οπότε και ακολουθεί μειωμένη φυσική δραστηριότητα, αφετέρου έρχεται αμέσως μετά από την νηστίσιμη περίοδο. Είναι απαραίτητο να τηρούνται ορισμένες βασικές οδηγίες κατά τα εορταστικά τραπέζια, που θα δώσουν τη δυνατότητα σε όλους να τα απολαύσουν, χωρίς υπερβολές και προβλήματα για τον οργανισμό. Όπως και καθημερινά, έτσι και στις γιορτές, θα πρέπει το διαιτολόγιό μας να μην στερείται ποιότητας και να είναι πάντα ελεγχόμενο.  Έτσι λοιπόν, προτείνουμε:

  • Το μεσημέρι του Μ. Σαββάτου και το βράδυ της Κυριακής του Πάσχα καταναλώστε ελαφριά γεύματα, με φρούτα και λαχανικά.
  • Βάλτε στη μαγειρίτσα περισσότερα χορταρικά και λαχανικά ή επιλέξτε κοτόσουπα για μια πιο ελαφριά επιλογή.
  • Σερβίρετε πάντα στο πιάτο σας και μην τσιμπάτε με το χέρι από το τραπέζι.
  • Αφαιρείτε το ορατό λίπος (πέτσα) από το κρέας.
  • Προτιμήστε κατσίκι, που έχει λιγότερο κορεσμένο λίπος (αν και πιο σκληρό) από το αρνί.
  • Καταναλώνετε σε κάθε γεύμα άφθονα λαχανικά.
  • Προτιμάτε παραδοσιακούς τρόπους ψησίματος, όπως στη σούβλα, σε σχέση με ψήσιμο στο φούρνο, στη γάστρα κ.λ.π., ούτως ώστε το λίπος από το  κρέας να απομακρύνεται κατά το σούβλισμα και να μην μένει στο μαγειρικό σκεύος.
  • Επιλέξτε συνταγές για κουλουράκια ή τσουρέκι όπου αντί για ζωικό βούτυρο να χρησιμοποιήσετε φυτική μαργαρίνη. Κατ’ αυτόν τον τρόπο μπορείτε να γλιτώσετε κορεσμένα λιπαρά και χοληστερίνη

Ποιοί κινδυνεύουν περισσότερο

Άτομα με υψηλά επίπεδα ουρικού οξέως 

Η κατανάλωση κρέατος από αρνί, εντόσθια και γλυκάδια ζώων, καθώς και μαγειρίτσας, έχει ως αποτέλεσμα την αυξημένη πρόσληψη των λεγόμενων πουρινών, οι οποίες είναι ουσίες που κατά το μεταβολισμό τους στον οργανισμό παράγεται ουρικό οξύ. Η αυξημένη κατανάλωση αλκοόλ συμβάλλει ακόμη περισσότερο στην αύξηση των επιπέδων ουρικού οξέος στον οργανισμό.

Άτομα που έχουν υψηλά ή οριακά επίπεδα ουρικού οξέος να περιορίσουν ή να αποφύγουν την κατανάλωση εντοσθίων, γλυκαδιών (π.χ. μαγειρίτσα, κοκορέτσι) και αλκοόλ.

Άτομα με προβλήματα στο στομάχι ή/και το έντερο

Ίσως τα πιο συχνά περιστατικά που συναντάει κανείς την Κυριακή του Πάσχα και τις επόμενες ημέρες είναι τα γαστρεντερικά, κυρίως φουσκώματα, μετεωρισμοί, δυσπεψίες και δυσκοιλιότητα. Το γεγονός αυτό οφείλεται στο ότι κατά τη νηστεία το διαιτολόγιο είναι φτωχό σε ζωικά λίπη, τα οποία μειώνουν και επιβραδύνουν σημαντικά το ρυθμό κένωσης του στομάχου, ενώ παράλληλα η αυξημένη πρόσληψη υδατανθράκων κυρίως υπό τη μορφή φυτικών ινών, αυξάνει τόσο την ταχύτητα διέλευσης των τροφών από το στομάχι όσο και την κινητικότητα του εντέρου. Αντιλαμβάνεται λοιπόν κανείς εύκολα ότι με το απότομο πέρασμα από ένα τέτοιο τύπο διαιτολογίου, στα ζωικά λίπη του εορταστικού τραπεζιού, δημιουργείται πρόβλημα στη λειτουργία του γαστρεντερικού σωλήνα. Τα λιπαρά εμποδίζουν την κένωση του στομάχου, με αποτέλεσμα τη συσσώρευση τροφών, η οποία σε συνδυασμό με μειωμένη κατανάλωση φυτικών ινών, δημιουργεί έντονα φουσκώματα, δυσκοιλιότητα και επιγαστρικό άλγος.

Αν είστε σε αυτήν την κατηγορία αποφύγετε να φάτε βαριά και μεγάλες ποσότητες το βράδυ του Μ. Σαββάτου. Αν δεν μπορείτε να το αποφύγετε, αρκεστείτε σε λίγη μαγειρίτσα ή λίγο ψητό κρέας χωρίς πέτσα με άφθονη σαλάτα και ένα αυγό βραστό.

Άτομα με προβλήματα με την καρδιά τους και την υψηλή πίεση

Οι απότομες αλλαγές που αναφέρθηκαν, από ένα νηστίσιμο διαιτολόγιο ελαφρύ – εύπεπτο και πλούσιο σε ίνες, σε ένα πασχαλινό πιο δύσπεπτο, κυρίως λόγω του περιεχομένου του σε λιπαρά αλλά και της ποσότητας της τροφής, αυξάνει τις ανάγκες για αιμάτωση του γαστρεντερικού σωλήνα, με επακόλουθο τη μεγαλύτερη επιβάρυνση της καρδιακής λειτουργίας. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με το αυξημένο περιεχόμενο σε νάτριο και αλάτι των τροφών που καταναλώνονται  στο εορταστικό τραπέζι, μπορεί να δημιουργήσει οξύτατα προβλήματα σε άτομα με καρδιαγγειακά προβλήματα, όπως καρδιακή ανεπάρκεια, υπέρταση κ.α..

Για εσάς που η πίεση είναι λίγο τσιμπημένη ή έχετε πρόβλημα με την καρδιά σας και δεν μπορείτε να αντισταθείτε στα πασχαλινά εδέσματα, τουλάχιστον αποφύγετε την ποσότητα στα γεύματά σας (ιδίως το Μ. Σάββατο), μην προσθέτετε επιπλέον αλάτι στο φαγητό, βγάλτε την πέτσα από το αρνί και φάτε αρκετή σαλάτα με το δείπνο και το γεύμα σας. 




ΣΧΟΛΙΑ
Δεν έχει γίνει ακόμα κάποιο σχόλιο.
    AΦΗΣΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

    Αφήστε μια απάντηση